Noua dezordine erotica: Madona si Prostituata

Schimbarile culturale ale conceptului de dragoste readuc pe scena relationala un concept psihanalitic cunoscut in literatura de specialitate din scrierile lui Freud, sindromul Madona si Prostituata. Freud a avut multe insighturi geniale ( evident ca avut si multe esecuri in teoriile sale, genialitatea nu e absoluta la nimeni), mai ales daca luam in considerare contextul istoric al inceputului de secol 20 cand el a indraznit sa strige in biserica pudibonderiei culturale: let’s talk about sex! (in germana)

Cinicul de serviciu Murphy sintetizeaza foarte bine de asemeni drama multor relatii: „Dragostea are toate raspunsurile – asta pana cand sexul aduce in discutie cateva intrebari bune”.

Madona sau Prostituata – o dilema greu de rezolvat si pentru femeia moderna care vrea sa impace toate rolurile, si o dihotomie sentimental-erotica si mai grava la barbatii care nu pot reconcilia intr-o femeie si rolul de femeie serioasa si cel de femeie „usoara”.

Dialogul din filmul „Analyze this”, dintre mafiotul interpretat de DeNiro si psihiatrul jucat de Billy Crystal ne lamureste imediat:

Dr Ben Sobel: What happened with your wife last night?

Boss Paul Vitti: I wasn’t with my wife, I was with my girlfriend.

Dr Ben Sobel: Are you having marriage problems?

Boss Paul Vitti: No.

Dr Ben Sobel: Then why do you have a girlfriend?

Boss Paul Vitti: What, are you gonna start moralizing on me?

Dr Ben Sobel: No, I’m not, I’m just trying to understand, why do you have a girlfriend?

Boss Paul Vitti: I do things with her I can’t do with my wife.

Dr Ben Sobel: Why can’t you do them with your wife?

Boss Paul Vitti: Hey, that’s the mouth she kisses my kids goodnight with! What are you, crazy?

Arhetipurile Madona – Prostituata se insinueaza in mintea unui barbat inca din copilaria sa, cand se pun si bazele educatiei sale dar si ale nevrozelor si obsesiilor ce se vor desfasura apoi simptomatic pe scena relatiilor romantice. Dihotomia va fi apoi alimentata de diverse prejudecati sociale si relatii romantice timpurii – iar pentru ca intriga sa fie si mai complexa, validarile sau esecurile sexuale, insecuritatile si anxietatile de performanta imping si mai mult in subconstient amintirile primordiale ale sexualitatii masculine.

 

Cum se manifesta in relatii complexul Madona – Prostituata?

Prin imposibilitatea barbatului de a mentine o relatie pasionala erotica cu femeia pe care o iubeste si cu care este intr-o relatie asumata. In momentul in care dezvolta un sentiment profund de atasament romantic, poate avea chiar episoade de impotenta temporara. Va evita sa intitieze partide de sex fierbinte, simtindu-se castrat in relatie cu femeia respectiva. Asta pentru ca in mintea sa femeile se afla in doua categorii: femei pe care le admira si femei cu care vrea sa faca sex, iar femeia iubita cu care se afla in relatie nu poate fi amandoua.Sexualitatea sa va fi inhibata de emotia iubirii si nu rareori va decide sa si-o satisfaca in afara relatiei, fara nici o intentie insa de-asi parasi iubita.

De la un moment dat incolo, un barbat isi poate privi femeia iubita si drept femeia cu care isi doreste copii si ca atare o trece inconstient in categoria „sfintelor”. Sexualitatea sa poate fi afectata pentru ca nu o mai vede drept o femeie cu care poate avea placere erotica ci drept o femeie care ii va creste copiii. Asocierea inconstienta cu mama lui ii va inhiba sexualitatea pentru ca mama este intangibila erotic. Iar daca mai sunt si aspecte legate de complexul lui Oedip (reprimarea sexualitatii fata de mama si competitia cu tatal pentru afectiunea mamei), esecul romantic-erotic este o certitudine.

Diversele experiente sau influente stereotipice culturale legate de femeie ii pot crea deasemeni reticente in a avea incredere intr-o femeie care este constienta de sexualitatea ei si si-o traieste si exprima pe masura. Desi este atras de erotismul ei, ii va fi teama ca va fi manipulat prin sex sau ca va fi inselat sau ca nu o va putea satisface tot timpul.

Mostenirile religioase uitate pot deasemeni crea reticente in a vedea femeia drept o fiinta complexa care poate fi si sensibila si spirituala si care isi poate si satisface latura animalica. In fata haosului si dezordinii culturale, oamenii tind sa regreseze la o moralitate fundamentalista care este sigura – cea oferita de religie se inscrie in aceasta categorie.

A analiza in profunzime personalitatea unui om si a fi capabil sa reconciliezi paradoxuri este un proces cognitiv complex care ia timp si efort. Majoritatea oamenilor nu il depun, preferand sistemul facil si primar de gandire care functioneaza cu prejudecati si preconceptii. Astfel ca barbatul va clasifica prematur femeia intr-una din categorii: sfanta sau pacatoasa. Desi va vrea sex cu pacatoasa, va face alegeri relationale preferand femeia „corecta”, madona.

Simtindu-se stabili prin atasamentul emotional fata de femeia corecta, barbatul poate incepe sa caute diverse experiente erotice in afara relatiei, cu femei cu care nu ar incepe relatii, doar pentru a-si explora de aceasta data latura animalica. Cu aceste femei o poate descoperi pentru ca nu ii pasa cum este privit si pentru ca oricum aceste femei sunt in categoria femeilor de moravuri usoare.

De multe ori barbatii nu isi pot explica ce li se intampla, tendinta fiind cu atat mai mare de evitare a subiectului.

Sunt posibile mai multe scenarii explicative pentru aceasta dihotomie a rolurilor feminine in subconstientul masculin. Poate ca au fost contradictii comportamentale vazute la mama sa de care  inevitabil era atasat, dar pe care nu le putea intelege cu mintea de copil. Modul de atasament din copilarie determina patternul emotional al relatiilor romantice viitoare – e pur si simplu chimie prin familiaritate.

Sau poate ca mama a fost o femeie care si-a manipulat sotul, sau l-a inselat, sau l-a dominat si atunci baiatul isi va detesta mama sau ii va fi frica de ea, timp in care este insa si atasat de ea. Sau poate a fost pur si simplu rece si detasata emotional de copil care va creste astfel intr-un minus de afectiune si care simte ca nu este niciodata suficient de bun pentru a fi iubit de o femeie.  Rezulta o relatie de dragoste-frica-respingere plus pasiune cu femeile din viata lui.

Sau poate ca mama a fost o femeie impecabila in toate cele ce au putut fi observate de copil prin prisma interesului sau narcisist de copil, dar o multime din actiunile ei din alte roluri sociale sau personale pe care le-a avut concomitent, nu au fost vizibile sau posibil de procesat de catre fiul ei. Baiatul ramane astfel cu o imagine idilica asupra a ceea ce inseamna femeia. Poate ca mama si-a  indeplinit rolul de mama foarte bine, dar aspectele din comportamentul ei care tin de latura intunecata nu au putut fi accesibile copilului ca sa poata intelege ca orice om, inclusiv mama, are o suma de „defecte” ce sunt firesti intr-o personalitate adulta.

O femeie poate ca a fost o mama adorabila in rolul de mama dar poate ca era si bitchy la locul de munca, sau barfitoare, sau poate ca si-a reprimat o multitudine de sentimente si stari astfel incat el nu a stiut ca ea a fost depresiva, sau ca a avut fantasme erotice, sau ca si-ar fi dorit sa traiasca mai pasional. Poate a calcat pe cadavre pentru a ajunge intr-o anumita pozitie, poate ca in dormitor domina barbatii sau poate chiar avea tendinte bisexuale.

Sunt multe aspecte ale personalitatii unui om matur pe care un copil ori nu le va vedea pentru ca nu poate sau pentru ca ii sunt ascunse si atunci copilul va purta cu el in maturitate o imagine idealizata a ceea ce inseamna femeia si ii va fi dificil ulterior de a reconcilia intr-o femeie comportamente contradictorii care tin de the dark side. Unde barbatul stie ca sunt clar si prajituri, dar care poate, cine stie, sunt otravite.

Povestea este insa si mai complexa decat atat, pentru ca intervin etapele de maturizare sexuala ale barbatului – trecerea prin diferite initieri, anxietati de performanta sexuala, comparatia cu alti barbati, idealizarile din industria porno, precum si experiente sentimentale avute cu diverse femei in perioada sa de maturizare – toate ii vor crea asocieri inconstiente intre emotie si sex, sau dimpotriva, o disociere profunda intre emotie si sex.

Avand in vedere vulnerabilitatea extrema pe subiectul sex, foarte putini barbati vor vorbi despre asta in mod autentic astfel incat sa-si rezolve diversele dileme. Le vor reprima si imbraca in atatea alte teorii explicative incat descifrarea adevaratelor cauze ia forma unui joc de detectivi. Joc descris de psihanaliza demult si pe care neurostiinta il corecteaza incontinuu – neuropsihanaliza de exemplu vine si confirma anumite insighturi freudiene. (Printre confirmari: subconstientul e  real, starea de constienta este limitata, traim pe pilot automat, mecanismele de aparare sunt reale, la fel si libido-ul, confabulatia, visele ca si cale regala catre subconstient, etc. Articolul de pe wikipedia despre neuropsihanaliza  detaliaza aceste vesti proaste care va vor da si dureri de cap, si orgasme mentale. )

Revolutia feminista a dus de asemeni la un amestec confuzant de roluri si perceptii ale feminitatii si masculinitatii. Multe femei se duc  in extrema dominarii mentale si emotionale a barbatului, netolerandu-i nici o inocenta, ceea ce-l face sa se simta insuficient de bun si de capabil. Performanta erotica cu astfel de femei dictatori va atinge minusuri glaciare. Forta unei femei puternice ar trebui sa se masoare in rabdarea si toleranta pe care o are fata de fragilitatea dinamicii emotie-sex la barbat, si nu in manipularea sexuala sau santajul emotional prin care sperie barbatul.

Oricare din aceste mosteniri emotionale legate de  intierile sexuale se afla sub limita constientizarii, in amintiri uitate, reprimate sau neanalizate – tot ceea ce vezi poate fi doar simptomul.

Una dintre solutii consta in demistificarea mamei, poate chiar o conversatie umana ca intre doi adulti, pentru a avea sansa de a revizui, cu ochii maturitatii, diverse actiuni ale ei neintelese sau necunoscute ca si copil. Adica barbatul sa-si cunoasca mama ca si om, cu compromisurile facute, cu slabiciunile si etapele prin care a trecut si ea, sa vorbeasca despre emotii. Cu mama. Despre emotiile ei ca si femeie adulta si despre emotiile  lui ca si barbat adult.

La varste adulte, stim deja ca viata e plina de compromisuri si le putem ierta si celorlalti mai usor, la fel cum intelegem ca si parintii nostri sunt produsul propriei istorii si ca  intr-un final, vina nu e a nimanui.

Problema este augmentata si de lipsa de rabdare a femeii moderne, care si-a facut temele in toate aspectele, stie cine este si ce vrea si cauta un partener la fel de iluminat. Noua amazoana are tot ce ii trebuie, inclusiv un falus virtual, cu care insa, iertati-mi expresia, femeia si-o trage doar ei insesi: femeia nu mai are acea latura de supunere vulnerabila in dormitor, o conditie sine qua non a relatiei pe care de fapt si ea si-o doreste. A se lasa dominata nu in sensul de a fi controlata sau umilita, ci prin acceptarea tacita a rolurilor traditionale barbat-femeie care nu se vor schimba indiferent de orice revolutie feminista, intrucat biologia ramane biologie.

In dormitor este intotdeauna o asimetrie de putere. Creierul reptilian, depozitarul instinctelor noastre care ne-au condus milioane de ani, este in conflict cu neocortexul, zona corticala unde au luat nastere multe din conceptele moderne, inclusiv cel al femeii complete si independente. Sexualitatea instinctuala nu este injositoare pentru femeia care isi iubeste barbatul, ci este firescul interactiunii barbat femeie si nu se va schimba prea curand. Probabil niciodata.

Revenind la scena primordiala care i-a setat abisul si culmea placerii erotice in relatie cu emotia, tot Freud ne spune ca „Inconstientul nu are varsta” – cuvintele sale sunt cu atat mai actuale pentru barbatul a carui prima iubire absoluta ca si baiat a fost mama. O mama care desi ii arata atata dragoste si de care depindea total, iubea un altul, un barbat adevarat – tatal.

Construirea identitatii sexuale masculine inseamna ca barbatul sa taie cordonul ombilical emotional plin de reminiscente uneori traumatizante si intotdeauna inconstiente, si sa invete sa iubeasca femeia dincolo de asocieri, de frica si de revolta.

Pentru barbat lirismul dragostei si pasiunea erosului nu sunt atat de usoare precum si-ar dori femeile care, totusi, au sansa de a-si construi sexualitatea eliberate de povara complexului Oedipian.

Sexualitatea masculina este diferita de cea a femeii, prin simpla diferenta biologica – penisul este un organ extern, care poate fi satisfacut separat de restul corpului, pe cand sexualitatea femeii este interna, atat de interna incat la multe femei sexul trece prin minte mai intai. Barbatul are erectie, are un indicator clar al starii de excitatie, pe cand sexualitatea femeii este difuza, fara un punct focal care sa-i arate ca exista o situatie care trebuie rezolvata. Spre disperarea femeii, disocierea sexului de emotie la barbat este astfel mult mai simpla. Nici zeii n-au fost in toate mintile cand ne-au creat.

Devalorizarile, umilintele, suferinta sentimentala, provocarile profesionale si sociale, incertitudinile financiare sau depresia, fragilizeaza de asemeni sexualitatea barbatului – iar cand erectia este in dilema, virilitatea are o problema.

Puterea sexuala feminina il inspaimanta pe barbat. Nevoia de femeie, irezistibila atractie, placerea intensa declansata precum si atasamentul care rezulta in consecinta, ameninta domnia falusului care a dominat istoria pana recent, cand femeia si-a redobandit puterea. Iar uneori femeia face exces de putere  – “penis envy” este un concept suspect al psihanalizei, dar confirmat de multe prefaceri ale feminitatii actuale – sunt si femei care pur si simplu vor sa o aiba mai mare.

Spaimele masculine au motive bine intemeiate. Frica de vulnerabilizare si de diminuare a virilitatii prin epuizare il fac sa aiba atitudini ambivalente fata de femeie, care va fi iubita precum un naufragiat iubeste corabia de sclavi care-l salveaza. Drac si inger vor fi alinturile cu care barbatul isi coboara si ridica femeia iubita de pe piedestal.

Legenda pacatului originar este o binecuvantare divina pentru barbatul bulversat de dorinta si de emotie si care, in acest haos de repere masculin-feminin, va regresa la o moralitate patriarhala pentru a se agata de o directie.

Aceasta devalorizare a feminitatii prin reabilitarea relicvelor culturale de influenta religioasa este o sabie cu doua taisuri insa.  Consecintele sunt negative si asupra sexualitatii barbatului care, dincolo de abstractizarile moralei, isi cauta satisfactia cu aceeasi intensitate – sexualitatea lui devine astfel reprimata, rusinata de vini imaginare si spovedita intre asternuturile unor femei la fel de vinovate ca si ei – femeia de moravuri usoare.

Amprenta lasata de mama asupra baiatului este una mai complexa decat in cazul unei fete: el creste profund atasat de o persoana de sex opus, supravietuirea lui fiind determinata de cat de mult isi poate face mama sa-l iubeasca. Cum ar putea un barbat sa iubeasca o alta femeie mai tarziu si sa nu fie influentat de meandrele greu de descifrat ale atasamentului emotional si reprimarii sexuale fata de mama?!… Iar daca mama n-a fost om normal ( da, poate ca n-au fost femei usoare, dar mamele pot avea si ele probleme la mansarda), mostenirile emotionale  iau forme hilare in subconstient.

Sexul este intrebarea, iar a face dragoste este raspunsul cu adevarat satisfacator si pentru barbat. Socializarea instinctelor primare, pe cat de dezirabila este, pe atat de traumatizanta poate fi. Daca acest triumf al socializarii poate fi sarbatorit prin victoria monogamiei, biologia isi ia revansa prin multiplele pedepse care-i chinuie pe indragostiti: prea multa pasiune cu prea putina rabdare, prea multa emotie cu prea putina chimie, prea  multa dorinta cu prea putina cunoastere, prea mult orgoliu si prea putin timp.

Maturizarea incepe cu rezolvarea enigmelor copilariei, continua cu interogarea stereotipurilor sociale, si nu se mai termina printr-o continua intelegere a fragilitatii conditiei umane: cea de a fi si animal si zeu simultan. Pana cand nu sunt intelese mostenirile emotionale ale trecutului nu poate fi creata nici zestrea psihica pentru viitor.

Sexualitatea va influenta emotia si emotia va influenta sexualitatea in egala masura in continuare. Si in continuare, prezenta ambelor intr-o relatie sunt cautarea oricarui om si conditia obligatorie a oricarei relatii armonioase si rezistente. Nu pot fi negate decat temporar, si intotdeauna vor determina simptome daca nu sunt vorbite cu onestitate, dincolo de vina si de pacat.

 

Trimite unui prieten! Trimite unui prieten!

Leave a Reply